شما اینجا هستید   |

نسبیّت معقولیت علمی در کوهن و ‏کاسیرر
نوشته دكتر حسين كلباسي اشتري

نسبیّت معقولیت علمی در کوهن و ‏کاسیرر

از زمان چاپ کتابِ جریان‌سازِ ساختار انقلابات علمی تامس کوهن، رویکردهای تاریخی و جامعه‎ ‎شناختی به علم به نوعی نسبیّت‌باوری در قبال ارزیابی ‏نظریات علمی دامن زده و همچنین موجب اعتقاد به گسست در تاریخ علم شده است. قیاس‌‎ناپذیری هسته اصلی دعاوی کوهن در این زمینه است. از ‏منظر کوهن مصداق/مرجع مفاهیمِ علمی در نظریات مختلف کاملا متفاوت هستند. از سوی دیگر، هر پارادایم پیش از فرایند صورتبندی مفهومی ‏همچون یک چرخش شناختی حوزه ادراکی را دگرگون می کند. و نهایتاً برخلاف نظرگاه رایج فیلسوفان علم رسمی (اثبات‌گرایان و ابطال‌گرایان) هیچ ‏قاعدۀ صریحی جهت داوری نظریات وجود ندارد. در مقابل، کاسیرر با تأکید بر وجوه پایدار نظریات به عنوان صورت‎‌هایِ نامتغیرِ انتظام‌بخش، نظریات ‏علمی را قیاس‌پذیر و تاریخ علم را پیوسته و تکوینی می‌بیند. در این مقاله تلاش می شود پاسخ‌های کاسیرر در مقابل کوهن صورتبندی ‌شود. در پایان ‏مقاله نیز سعی می‌کنیم اختلاف آنها را در پرتو نوع تاریخنگاری ایشان شرح دهیم‎.‎

کلیدواژگان: معقولیت علمی، قیاس‌ناپذیری، کوهن، کاسیرر، مفهوم، تابع

حسین کلباسی اشتری، امیر ‏حاجی‌زاده

پژوهش‌های علم و دین، دوره ۹، شماره ‏‏۲، پاییز و زمستان ۱۳۹۷، صص ۷۳-۹۵‏

برای مطالعه مقاله ایــنــــجــــــــــا را کلیک نمایید

به اشتراک بگذارید : | | |