شما اینجا هستید   |

سیر تربیت نفس در حکمت مشرقی ‏سینوی
نوشته دکتر حسین کلباسی اشتری

سیر تربیت نفس در حکمت مشرقی ‏سینوی

تبیین حقیقت «تربیت» و ارتباط آن با ‏‎«نفس» از جمله مسائل کلیدی و دغدغه‌های اصلی متفکرین اسلامی است. در این میان بی‌تردید توجه به آرای ‏اصیل و مشرقی ابن‌سینا و نه تبیین و شرح فلسفه مشایی او راهگشای پاسخدهی به این مسئله اساسی است. مطالعه دقیق بستر اجتماعی دوره ابن‌سینا ‏و هم‌چنین تاثیر اندیشه‌های باطنیه و اسماعیلیه در او، به همراه نشانه‌هایی که او در آثارش بر جای گذاشته، فهم فلسفه و معنای تربیت نفس در اندیشه ‏وی را متفاوت خواهد کرد. فلسفه مشرقی ابن‌سینا نظام جدیدی را پیش روی طالبان حقیقت قرار می‌دهد که باعث رهایی انسان مدرن از بحران هویت و ‏معنا می‌شود. رمز و راز پنهان در اندیشه شیخ‌الرئیس بویژه در سه نمط آخر اشارات و منطق المشرقیین و رسائل تمثیلی، انسان حیران و سرگشته را در ‏آغوش معنویت الهی می‌برد. اگر با نگاه دقیقتر و با ملاحظه نکات مطرح شده اندیشه او را بررسی کنیم، دستاورد آن، اینگونه خواهد بود که او شارح و ‏پیرو فلسفه یونانیون نیست. ابن‌سینا نه تابع افلاطون و نه برخلاف تصور رایج تابع ارسطو است. دستاورد بعدی این بررسی، توجه به نکات پنچ‌گانه‌ای ‏است که سیر تربیت نفس در حکمت مشرقی سینوی را رقم می‌زند: انضمامی بودن این حکمت و نه مجرد و عقلانی بودن آن؛ گسترش مصادر فهم از ‏عقلانیت صرف به وحی، الهام و شهود؛ تبدیل «نظریه معرفت» به «رویت، حضور و وصول» در فلسفه مشرقی؛ راهنمایی و حضور «ولی» به عنوان ‏هدایت‌کننده؛ توجه به موضوع و جایگاه فرشته‌شناسی در اندیشه مشرقی ابن‌سینا. این مقاله با روش توصیفی تحلیلی و با گردآوری منابع کتابخانه‌ای ‏انجام شده است‎.‎

کلیدواژگان: ابن‌سینا و حکمت مشرقی، انسانشناسی اشراقی، تربیت نفس و حکمت مشاء، بررسی آثار ابن‌سینا، مرور آثار ابن‌سینا

محمد جبارپور، حسین کلباسی ‏اشتری، قاسم پورحسن 

پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت ‏اسلامی، دوره ۲۴، شماره ۳۲، پاییز ‏‏۱۳۹۵، صص ۹-۲۹‏

برای مطالعه مقاله ایــنــــجــــــــــا را کلیک نمایید

 

به اشتراک بگذارید : | | |