شما اینجا هستید   |

    علمی ـ پژوهشی : حقیقت موت، انواع و مراتب آن از ‏دیدگاه علامه طباطبائی

پدیدۀ «موت» مقوله‌ای است که به غیر از دانش‌های تجربی‌، از دیدگاه فلسفی، کلامی و عرفانی به‌طورعمیق مطالعه می‌شود و به لحاظ جایگاه بحث، ‏پیوند استواری نیز با ابواب علم‌النفس عقلی و حقیقت روح و مراتب آن در حکمت و عرفان دارد. علامه محمدحسین طباطبائی با استناد به آیات قرآنی و ‏روایات معصومان‌ علیهم‌السلام و بر مبنا و ممشای حکمت متعالیۀ صدرایی بر این باور است که روح اصالتاً به عالم امر متعلق است که در نشئۀ طبع، ‏حدوث جسمانی داشته و به‌تدریج با حرکت در جوهر خود، تجرد یافته و سرانجام از بدن جدا مى‏‌شود؛ بدین‌ترتیب که با مرگ تن، به‌کلى از بدن جدا و ‏مستقل می‌شود. ایشان مرگ را درواقع انتقال از مرحله‌ای به مرحلۀ دیگر می‌دانند؛ نه نابودی و پوچ شدن و با توجه به آیات قرآنی، دو مرحله از مرگ را ‏براى انسان‌ها بیان می‌کند؛ یکى از آن دو، همان مرگى است که سبب خروج آدمى از دنیا می‌شود و دیگری مرگی است در عالم برزخ براى ورود به ‏نشئۀ آخرت. برخی از حکما ازجمله علامه طباطبائی، افزون بر مرگ اضطراری و اجل محتوم، به دو نوع دیگر از مرگ نیز باور دارند که عبارت‌اند از: ‏مرگ طبیعی و مرگ ارادی‎.

کلیدواژگان: نفس، عالم امر، عالم خلق، موت، توفی، برزخ

حسین کلباسی اشتری، زهرا نقوی

قبسات، دوره ۲۰، شماره ۷۷، پاییز ‏‏۱۳۹۴، صص ۵-۲۸‏

برای مطالعه مقاله ایــنــــجــــــــــا را کلیک نمایید

به اشتراک بگذارید : | | |