شما اینجا هستید   |

    علمی ـ پژوهشی : تحلیل رئالیسم معرفتی از دیدگاه لری ‏لائودن؛ آیا رئالیسم معرفتی تبیین ‏صحیحی از پیشرفت علم ارائه ‏می‌دهد؟

در دهۀ ۱۹۷۰ میلادی میان رئالیست‌ها و پسارئالیست‌ها مناقشه‌ای حول محور دو پرسش مطرح بود؛ هدف معرفتی علم چیست و چگونه می‌توان ‏پیشرفت یا توفیق علم را به بهترین نحو تبیین کرد؟ یکی از مهم‌ترین رویکردها نگرش رئالیسم متکی به صدق نظریه‌ها بود؛ پاسخ رئالیست‌ها بر مبنای ‏رویکرد مطابقت با واقع تبیین می‌شد و تاریخ پیشرفت علم را دلیل این امر می‌دانستند. در مقابل، برخی نظیر لائودن دو مفهوم توفیق در علم و صدق را ‏از یک‌دیگر متمایز می‌کردند؛ لائودن با بهره‌گیری از تاریخ فلسفۀ علم رئالیسم معرفتی را از دو نقطه آماج حمله قرار داد؛ اولاً از نظر او مفهوم صدق ‏تقریبی یک نظریه یا پیش‌روی به سمت صدق دارای تعریفی روشن از جانب رئالیست‌ها نبود، ثانیاً ارتباط میان صدق تقریبی نظریه و پیشرفت علم ‏به‌صراحت تبیین نشده است. در این نوشتار دو نقد بنیادین لائودن بر رئالیسم معرفتی تبیین و بررسی خواهد شد‎.‎

کلیدواژگان: رئالیسم معرفتی، لائودن، صدق تقریبی، پیشرفت علم

زهره عبدخدایی، قاسم پورحسن، ‏علی‌اکبر احمدی افرمجانی، حسین ‏کلباسی اشتری

فلسفه علم، دوره ۵، شماره ۹، بهار و ‏تابستان ۱۳۹۴، صص ۷۹-۱۰۰‏

برای مطالعه مقاله ایــنــــجــــــــــا را کلیک نمایید

به اشتراک بگذارید : | | |